Na konci školního roku 1982 - 83 odešel do důchodu dosavadní ředitel školy Zdeněk Gregor a do jeho funkce byl jmenován Ing. Vilém Pliska.
Na základě nového pojetí výchovně vzdělávací práce v prvních ročnících byly na naší škole od školního roku 1984-85 zavedeny tři studijní obory: strojírenská technologie, strojírenská konstrukce, provozuschopnost výrobních zařízení.
V následujících letech začalo ve škole rozvíjet činnost středisko vědeckotechnických a ekonomických informací (VTEI). Od roku 1987 škola zajišťovala nový druh studia - čtyřsemestrové pomaturitní specializační studium se zaměřením na činnost konstruktéra v n. p. Transporta Chrudim.
Začátek školního roku 1989-90 se odehrával ve znamení oslav k 90. výročí založení školy, v jejichž rámci byly uspořádány různé kulturní a sportovní akce.
Výsledkem událostí 17. listopadu 1989 v Praze byla schůze odbočky Občanského fóra na naší škole dne 21. 12. 1989, kde byla řediteli Pliskovi vytknuta jeho dosavadní činnost a tajným hlasováním mu byla vyslovena nedůvěra. Dne 8. 1. 1990 se konaly tajné volby nového ředitele, kterým byl zvolen Petr Jílek, který se ujal funkce od 1. 2. 1990. První klasifikační porada tohoto školního roku řešila také záležitosti výuky cizích jazyků a zrušení klasifikace z občanské nauky. Škola se postupně oprostila od nejrůznějších brigád, přednášek, branných cvičení, politických školení aj. a mohla se plně zaměřit na výuku budoucích strojařů.
Už více jak jedno půlstoletí je v Chrudimi všeobecně známým pojmem škola spjatá s potřebami našeho průmyslu v obecném slova smyslu. Její tradice je však mnohem starší, protože historicky vznikla v roce 1899 v Pardubicích jako c. k. státní průmyslová škola a byla jednou z nejstarších svého druhu v Čechách. Její vznik souvisel s tehdy všestranným rozmachem naší národní společnosti. V impozantní budově (dnes patří Pardubické univerzitě) se podařilo prozíravým zakladatelům (první ředitel Ing. arch. Jindřich Fialka) položit dobrý fundament výuce několika průmyslových oborů, jejichž zlatý věk nastal ve šťastném meziválečném, bohužel ale krátkém, období, např. strojírenství, letectví, automobilismus, elektrotechnika. I tato škola, vedle mnoha jiných škol v jiných regionech, měla zásluhu na tom, že náš stát tehdy držel kontakt s průmyslově vyspělými zeměmi světa. Změněné společenské a politické poměry po roce 1945 přinesly tak velké změny průmyslovému školství. Velké možnosti se prolínaly s úskalími a dobře míněné úmysly mnohdy nepřinášely ty nejlepší výsledky. V roce 1951 byla průmyslová škola rozhodnutím tehdejších státních orgánů v podstatě rozdělena a územně rozmístěna. Z jedné její části vznikla Střední průmyslová škola elektrotechnická v Pardubicích. Druhá větší část, která nejvíce odpovídala původním studovaným oborům, byla přemístěna do Chrudimi a zde se potýkala z počátku (podobně jako SPŠE Pardubice) s provizorními prostorovými a personálními nedostatky. Navzdory tomu se zde vyučovalo všeobecnému i specializovanému strojírenství na dobré úrovni. Značně se při škole rozšířilo získávání a doplňování kvalifikace formou studia při zaměstnání v několika pobočkách. Od roku 1960 získala škola svůj už tradiční název Střední průmyslová škola strojnická.
Zásadní význam pro vývoj školy v Chrudimi mělo rozhodnutí, učiněné v 60. letech, v čase uvolnění a nadějí, vybudovat moderní školní budovu, která by vyřešila problémy s provizorním umístěním a byla dobrým předpokladem pro navázání kontaktu s vyspělejší části světa. Tato idea, kterou možno spojit s funkčním obdobím ředitele Ing. Miroslava Uhlíře, byla realizována po mnoha letech otevřením velkého moderního komplex u školních budov na území bývalých Vaňkových školek v roce 1974. Stalo se to sice už v čase tzv. normalizace, poznamenané mimo jiné málo šťastnými záležitostmi personálního rázu. V 70. - 80. letech se ve škole vyučovaly v podstatě tyto obory: strojírenská technologie, strojírenská konstrukce a provozuschopnost výrobních zařízení.
Společenské a politické změny v posledním desetiletí 20. století umožnily za nového vedení ředitele Mgr. Petra Jílka plně využít všech možností, které velký a pohodlný areál poskytoval. Materiální vybavení doznalo zásadních změn, které podnítily smělou cestu otvírání se světu a pružnou reakci na změněnou potřebu jinak strukturovaného průmyslu.
Laboratoř kontroly a měření byla doplněna o soupravu rozměrových měřidel, napojených na počítač a umožňujících vyhodnocení výsledků měření. Za podstatnou změnu z hlediska vybavení je možné pokládat doplnění laboratoře automatizace o elektropneumatickou soupravu řízenou volně programovatelným automatem. Po roce 1990 nastává také zásadní změna ve výuce cizích jazyků a na škole se vedle německého a anglického jazyka vyučuje od roku 1994 také jazyk francouzský. Tato výuka koreluje s praktickým využitím, začíná totiž pravidelná spolupráce s francouzskou střední odbornou školou v Brive, do roku 1995 se uskutečňovala každoroční stáž několika studijně úspěšnějších žáků na středních technických školách v okolí švýcarského Curychu.
Velmi přínosná se ukázala spolupráce s německou firmou REXROTH z města Lohr v západní části Německa. O výuku hydrauliky v učebně vybavené hydraulickým a elektrohydraulickým okruhem z této firmy je velký zájem nejen ze strany žáků školy , ale i ze strany pracovníků firem z celé České republiky, protože zařízení firmy REXROTH v instalovaném rozsahu je na území našeho státu unikátní. Další unikátní novinkou je vybavení laboratoře elektrotechniky novou měřicí technikou od italské firmy De Lorenzo z Milána. Jde o soupravu pro měření na elektrických točivých strojích. Zařízení je plně nasazeno do výuky a jde ojediné v celém státě. Trvalou součástí výuky strojírenství je software od německé firmy MTS z Berlína, využívaný v nově vybudované laboratoři numericky řízených strojů. Tato laboratoř také umožňuje vyhovět velkému zájmu žáků o letecké a lodní modelářství praktickým použitím numericky řízených strojů při výrobě jednotlivých dílů.
Začátkem 21. století škola prochází další fázi modernizace. V laboratoři kontroly a měření byla uskutečněna digitalizace dílenského mikroskopu, pracoviště elektroniky v laboratoři automatizace bylo vybaveno systémem rc2000. V oblasti konstrukčního softwaru se škola orientovala na produkty firmy AUTODESK, nejprve AUTOCAD 8, postupně až k INVENTORU 8. Škola se také stala školicím střediskem firmy AUTODESK (AUTODESK ACADEMIA).
V polovině 90. let minulého století se podařilo uskutečnit velkou rekonstrukci plochých střech u všech budov a rekonstrukci sociálního zařízení, která byla nutná, i když od otevření školy v roce 1974 nebyla tak historicky vzdálená doba.
Vedení školy se podařilo značně rozšířit studijní nabídku. V letech 1993-94 se začala škola podílet s dalšími pěti odbornými školami na přípravě nového studijního programu, který se dočkal naplnění v podobě Technického lycea. Tento typ studia se realizuje nepřetržitě od roku 1994. K zásluhám školy patří bezpochyby uvážené udržení obecně koncipovaného oboru Strojírenství, který začal být v polovině 90. let neuváženě opouštěn mnohými průmyslovými školami. Od roku 2002-2003 vznikla při škole Vyšší odborná škola, zaměřená na jakost a metrologii, jako reakce na zvyšující se potřeby firem různého průmyslového zaměření.
SPŠS v Chrudimi se stala od začátku 21. století vyhledávanou institucí i pro širší veřejnost. Pořádala totiž pro pracovníky firem školení z hydrauliky a pneumatiky, poskytovala školení v uživatelském zvládnutí výpočetní techniky pro všechny učitele základních a středních škol v regionu Chrudimska, organizovala kurzy Internetu pro veřejnost.
Žáci SPŠS se velmi úspěšně trvale účastnili soutěží Středoškolské odborné činnosti na všech úrovních. V roce 2004 například žákyně Jana Matějová reprezentovala Českou republiku na mezinárodní fyzikální olympiádě v Koreji. Školní družstvo se pravidelně účastní celostátního finále Středoškolského poháru v atletice, mnohdy s výraznými úspěchy a hodnotnými výkony.
SPŠS Chrudim se může vykázat aktivitami, které přesahují rámec Chrudimi, a proto je pro město výrazným obohacením a přínosem. Otevření se světu, kontakt se světem, snaha o modernizaci výukového programu, to jsou hlavní motivační faktory pracovního týmu, působícího na chrudimské průmyslové škole.
Z ducha společenských a politických poměrů v letech padesátých a letech normalizačních vyplynuly objektivní zábrany, jejichž známým a úhrnným výsledkem bylo zaostávání za technologicky vyspělejšími zeměmi světa. Skutečnost, že jsme ale stále pokládáni za zemi s dobrou základní technickou úrovní, vypovídá pozitivně i o průmyslovém školství, k němuž chrudimská strojnická průmyslovka neodmyslitelně a víc než plnohodnotně patří.
K roku 2004, kdy se Česká republika stala součástí Evropské unie, je možné konstatovat, že více jak 4000 absolventů - kvalifikovaných odborníků, vzešlých od roku 1951 z této školy, přispělo výrazně k stále dobré pověsti české průmyslové vyspělosti a technické dovednosti.
Čáslavská 973, 537 01 Chrudim
Telefon: 602 865 631